W 2024 roku, inspiracja płynąca z twórczości Jerzego Nowosielskiego zyskała nowy wymiar dzięki imponującym wystawom w Zamku Królewskim w Warszawie oraz w galerii Zachęta. Te wydarzenia kulturalne, prezentujące zarówno jego dzieła, jak i prace współczesnych mu artystów, rzuciły nowe światło na jego wpływ na komunikację wizualną, szczególnie w branży reklamowej.
Wystawy jako źródło inspiracji. Wystawa „SZTUKA WIDZENIA. NOWOSIELSKI I INNI” na Zamku Królewskim, trwająca od 5 grudnia 2023 do 3 marca 2024, zaprezentowała prace Nowosielskiego w kontekście twórczości innych artystów. To zestawienie pozwoliło na głębszą analizę unikalnego stylu Nowosielskiego, który choć syntetyczny i z wyraźnymi wpływami bizantyjskimi, wyrażał się poprzez różnorodne elementy abstrakcyjne i surrealistyczne.
Jerzy Nowosielski. Antygona 1982. Własność prywatna. Fotografia pochodzi z archiwum Galerii Starmach. Obraz Nowosielskiego został wykorzystany do promocji „Antygony” wystawianej na deskach Teatru Powszechnego w 1982 r. Do tego spektaklu przygotowywał również scenografię.
Jerzy Nowosielski, z jego wyjątkowym stylem łączącym elementy abstrakcji, surrealizmu i wpływów bizantyjskich, wywarł znaczący wpływ na obszar komunikacji wizualnej. Jego dzieła, pełne głębi i symboliki, oferują cenne lekcje dla współczesnych praktyk w dziedzinie wizualnego przekazu, zwłaszcza w reklamie, designie i mediach cyfrowych.
1. Wizualna siła symbolizmu. Symbolizm w pracach Nowosielskiego, charakteryzujący się bogactwem form i kolorów, jest doskonałym przykładem, jak komunikacja wizualna może przekazywać złożone treści w skondensowanej, wizualnej formie. W projektowaniu graficznym i reklamowym, wykorzystanie podobnych technik pozwala na stworzenie komunikatów, które są zarówno estetycznie atrakcyjne, jak i intelektualnie stymulujące.
2. Znaczenie koloru i formy. Nowosielski mistrzowsko wykorzystywał kolory i formy, aby wywołać emocjonalną reakcję u widza. W dziedzinie komunikacji wizualnej, zrozumienie i zastosowanie podobnych technik pozwala na tworzenie bardziej efektywnych i angażujących wizualnie projektów, które mogą przyciągać uwagę i wywoływać określone emocje.
3. Duchowość i transcendencja. Duchowe poszukiwania i transcendentalne aspekty w sztuce Nowosielskiego podkreślają znaczenie tworzenia komunikatów, które mają głębsze znaczenie i mogą rezonować na duchowym poziomie z odbiorcami. W komunikacji wizualnej, takie podejście może dodawać warstwę autentyczności i głębi do projektów, sprawiając, że są one znaczące i łatwiejsze do zapamietania.
4. Łączenie tradycji z nowoczesnością Nowosielski był mistrzem w łączeniu tradycyjnych elementów sztuki, takich jak motywy bizantyjskie, z nowoczesnymi technikami i stylami. To połączenie może inspirować do tworzenia innowacyjnych projektów wizualnych, które honorują przeszłość, jednocześnie będąc świeże i współczesne.
5. Wpływ na design i cyfrowe media. Jego styl, charakteryzujący się syntezą różnych elementów i intensywnym kontrastem barwnym, może być szczególnie inspirujący dla projektantów UX/UI oraz twórców mediów cyfrowych. Daje to przykład, jak można eksperymentować z kompozycją, kolorami i typografią, aby stworzyć przyciągające uwagę i funkcjonalne projekty.
6. Edukacyjna rola sztuki. Dzieła Nowosielskiego mogą także służyć jako edukacyjne narzędzia w nauczaniu zasad komunikacji wizualnej. Jego podejście do sztuki ilustruje, jak można efektywnie łączyć różne elementy wizualne, aby przekazać skomplikowane idee, co jest fundamentalną umiejętnością w dziedzinie projektowania graficznego i komunikacji wizualnej.
Sztuka Jerzego Nowosielskiego, ze swoim głębokim znaczeniem, wyrafinowanym użyciem koloru i formy oraz zdolnością do łączenia różnych elementów wizualnych, stanowi bogate źródło inspiracji dla każdego, kto zajmuje się komunikacją wizualną. Jego prace demonstrują, jak można skutecznie komunikować złożone idee w przystępny i estetycznie przyjemny sposób, co jest kluczowym aspektem w świecie projektowania i komunikacji wizualnej.
Galeria 1. Fragmenty wystawy Jerzego Nowosielskiego na Zamku Królewskim w Warszawie w 2024 r. (Materiały własne ideastudio.pl)
Oprócz Nowosielskiego, na wystawie prezentowano prace:
Maria Anto, Jan Berdyszak, Henryk Błachnio, Marian Bogusz, Tadeusz Brzozowski, Tomasz Ciecierski, Edward Dwurnik, Stanisław Dróżdż, Wojciech Fangor, Stanisław Fijałkowski, Stefan Gierowski, Zofia Gutkowska (Nowosielska), Zbylut Grzywacz, Władysław Hasior, Aleksandra Jachtoma, Maria Jarema, Tadeusz Kantor, Łukasz Korolkiewicz, Janina Kraupe-Świderska, Jerzy Krawczy, Piotr Kurka, Ewa Kuryluk, Alfred Lenica, Leszek Lewandowski, Zbigniew Makowski, Jadwiga Maziarska, Aldona Mickiewicz, Kazimierz Mikulski, Eugeniusz Mucha, Józef Nowak, Jerzy Nowosielski, Józef Nowak, Włodzimierz Pawlak, Teresa Pągowska, Maria Pinińska-Bereś, Erna Rosenstein, Jadwiga Sawicka, Jacek Sempoliński, Jerzy Skarżyński, Kajetan Sosnowsk, Henryk Stażewski, Jonasz Stern, Jan Tarasin, Leon Tarasewicz, Tomasz Tatarczyk, Jerzy Tchórzewski, Danuta Urbanowicz, Zbigniew Warpechowski, Ryszard Winiarski, Rajmund Ziemski
Zachęta: Konfrontacja z nowoczesnością. W galerii Zachęta, wystawa „JERZY NOWOSIELSKI” oraz „PEJZAŻ MALARSTWA POLSKIEGO” odbywały się równocześnie od 17 listopada 2023 do lutego 2024. Zderzenie ikony malarstwa polskiego z nowoczesnymi artystami pokazało, jak klasyka może inspirować nowoczesne formy wyrazu artystycznego.
Cytując za kuratorami wystawy Anną Budzałek i Januszem S. Janowskim: Wystawa przygotowana z okazji setnej rocznicy urodzin artysty prezentuje cztery wątki z jego twórczości: pejzaż, ciało, abstrakcję i ikonę.
Wizyta na tych wystawach jest gorąco zalecana, aby na własne oczy zobaczyć, jak twórczość Nowosielskiego inspiruje i przekształca współczesną komunikację wizualną. Jego unikalna mieszanka stylu, duchowości i innowacji nadal oddziałuje na twórców komunikacji wizualnej, oferując im nowe perspektywy i możliwości wyrazu. W świetle tych wystaw, wpływ Nowosielskiego na reklamę można uznawać za nie tylko historyczny, ale i nieustannie aktualny.
Galeria 2. Malarstwo Jerzego Nowosielskiego. Fragment wystawy w Zachęcie. Styczeń 2024 r. (Materiały własne ideastudio.pl)
Dziedzictwo Jerzego Nowosielskiego jest żywym dowodem na to, że sztuka może inspirować i wzbogacać świat komunikacji wizualnej. Jego połączenie tradycji z nowoczesnością, głębia symboliczna oraz śmiałe użycie koloru i formy, otwierają nowe możliwości dla twórców reklam. W erze przesyconej bodźcami wizualnymi, kampanie inspirowane jego dziełami mają szansę na wyróżnienie się i pozostawienie trwałego wrażenia. Nowosielski nie tylko pokazał, że sztuka to coś więcej niż obraz na ścianie galerii, ale także że może być potężnym narzędziem komunikacji, zdolnym do wpływania na najbardziej nieoczekiwane obszary, w tym przestrzeń komunikacji wizualnej.
W Zachęcie w tym samy czasie dostępna jest wystawa „Pejzaż malarstwa Polskiego” która doskonale konfrontuje malarstwo Jerzego Nowosielskiego z polską sztuką współczesną. Jak informuje Galeria: „Ekspozycja obejmuje ponad 200 dzieł autorstwa 140 malarzy reprezentujących wszystkie aktualne nurty od realizmu i figuracji po abstrakcyjną sztukę bezprzedmiotową oraz obiekty.” Polecamy uwadze!
Wystawy w Zachęcie można obejrzeć online:
Magdalena Szymala
Jerzy Nowosielski
- 1923: Jerzy Nowosielski przychodzi na świat 7 stycznia w Krakowie.
- 1940: Rozpoczyna edukację na Wydziale Malarstwa Dekoracyjnego w Staatlische Kunstgewerbeschule w Krakowie.
- 1942–1943: Wstępuje do nowicjatu i studiuje ikonopisarstwo w uniowskim monastyrze pod wezwaniem św. Jana Chrzciciela.
- 1945: Rozpoczyna naukę w Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, jednak przerwana przez wojnę edukacja zostaje zakończona dopiero w 1961 roku, kiedy to otrzymuje dyplom eksternistycznie.
- 1945: Dołącza do Grupy Młodych Plastyków, a od 1957 roku jest członkiem II Grupy Krakowskiej.
- 1947: Staje się asystentem Tadeusza Kantora w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych w Krakowie.
- 1948: Bierze udział w I Wystawie Sztuki Nowoczesnej w Krakowie oraz kolejnych wystawach w Warszawie w latach 1957 i 1959.
- 1950: Wyjeżdża do Łodzi, gdzie kieruje Pracownią Projektowania Tkanin Dekoracyjnych w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych, by po dwóch latach powrócić do Krakowa.
- 1955: Prezentuje swoją pierwszą wystawę indywidualną, biorąc jednocześnie udział w wystawie grupowej „Dziewięciu”.
- 1956: Reprezentuje Polskę na Biennale w Wenecji oraz ponownie w 1959 roku – tym razem w São Paulo.
- 1976: Zostaje profesorem w Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, gdzie kieruje Pracownią Malarstwa aż do 1993 roku.
- 2011: Zmarł 21 lutego, zostaje pochowany na cmentarzu Rakowickim w Alei Zasłużonych.
Nowosielski był artystą o bogatej i różnorodnej karierze, której punkty kulminacyjne obejmowały zarówno jego rozwój akademicki i pedagogiczny, jak i liczne wystawy i uczestnictwo w międzynarodowych biennale. Jego życie było pełne artystycznych poszukiwań i osiągnięć, które wpłynęły na polską sztukę nowoczesną.